سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حقوق زن در اسلام 1 - مشکات نور (مثل نوره کمشکوه)
خداوند، هر بدعت گذاری را دشمن می دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

اسلام چه میگوید...؟؟؟

 

 

یکی از مباحثی که در اسلام توجه زیادی بدان شده است بحث« عدالت» می باشد . در متون دینی گاهی از« عدالت» به« مساوات» گاهی« برابری» وگاهی هم« مثل هم بودن» و« نبود تفاوت» تعبیر شده است  .

اما آنچه توجه بدان لازم است و دانستن آن باعث می شود بسیاری از شبهات وپرسشها از ذهن آدمی رخت بربندد این است که  همیشه و مدام این تعابیر با هم مترادف و هم معنی نبوده و فقط در پاره ای از اوقات به یک معنا به کار رفته اند و بسیاری اوقات با هم تفاوت دارند .

از آیات و روایات زیادی استفاده میشود که عدالت در اسلام اصلی است محکم و باارزش تا آنجاکه یکی از علل رسالت را بر پایی قسط و عدل بیان میدارد : (لیقوم الناس بالقسط)،اما باید توجه داشت که بر خلاف عدالت ؛«  مساوات » در بعضی اوقات مد نظر اسلام بوده و آن زمانی است که شرایط کاملا مساوی باشد در این هنگام است که اسلام حکم به مساوات و برابری میکند ولی اگرشرایط با هم متفاوت باشد اسلام عدالت را برمی گزیند نه مساوات را .

تفاوت عدالت و مساوات :

برای اینکه بهتر بتوانم مقصود خود را بیان کنم تفاوت این دو را با مثالی بیان میکنم : فرض کنید ما بایک کودک شیرخواره ،یک جوان 20ساله و یک پیرمرد 80ساله روبرو باشیم و بنا باشد ایشان را تغذیه کنیم . مساوات در مورد این سه نفر بدین گونه خواهد بود که یا به هر سه ایشان شیر مادر بدهیم یا برای هر سه ایشان چلو مرغ را در نظر بگیریم و یا اینکه برای هر سه شان سوپ بیاوریم .

این مساوات است اما عقل سلیم در اینجا هیچ گاه چنین حکمی را نمی پذیرد کما اینکه اسلام هم این گونه احکام را نپذیرفته و اینگونه مساوات ها را خلاف عدالت می داند، چه اینکه عمل به مساوات در این موارد ظلمی است در حق دیگران .

عدالت در این مثال به این است که ما شیر را برای کودک و چلو مرغ را برای جوان و سوپ را هم برای آن فرد مسن در نظر بگیریم و این اختلاف با تو جه به اختلاف شرایط ؛عین عدالت بوده و عقل سلیم هم بدان حکم میکند.

احکام و قوانین بسیاری در اسلام را باید از این منظر و دیدکاه به نظاره نشست و توجه و عنایت به این مطلب است که  شبهات فراوانی را از اذهان می زداید .

یکی از این موارد؛ حقوق زن در اسلام و تفاوت حقوق ایشان با مردان می باشد که در بعضی موارد و در ابتدای امر اینگونه به نظر می رسد که به یکی از طرفین ظلم شده است ولی با دقت در این مطلب خواهیم فهمید این تفاوتها خلاف مساوات بوده و موافق عدالت است واین آن چیزی است که اسلام بدان پافشاری میکند  .

در مورد مردان و زنان با توجه به اختلافات فیزیولوژیکی ،جایگاهی ،کارکردی و ... در حقوق هم اختلافاتی وجود دارد که با بیان این اختلافات دلیل مساوی نبودن حقوق ایشان روشن شده و عادلانه بودن این حقوق باثبات خواهد رسید ...

                                              .... ادامه دارد ...

 



 
نگارشی است از: عبدالحسین مشکانی |  دوشنبه 86 تیر 4  ساعت 7:51 عصر 

    برگ سبزی است تحفه درویش
دیکتاتوری کبیر میرحسین موسوی2
دیکتاتوری کبیر میرحسین موسوی1
کاندیدای مشارکت رأی های خاموش و ...
هاشمی رفسنجانی واحمدی نژاد
سلامی دوباره
در حقیقت حاکم اصلی خداست
و همچنان الله حاکم است
[عناوین آرشیوشده]