وبلاگ :
مشكات نور (مثل نوره كمشكوه)
يادداشت :
از ولايت آبشاري ساختن چون سلسبيل (حكومت ديني يا دموكراسي )
نظرات :
3
خصوصي ،
62
عمومي
نام:
ايميل:
سايت:
مشخصات شما ذخيره شود.
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
اين پيام به صورت
خصوصي
ارسال شود.
+
(ع م ا)- قم
سلام.
جواب اشكال شما:
«
برهان نقض غرض : صغري : خداوند با ارسال دين اسلام احکامي را بر بشر تشريع کرده که بدون حکومت و نظام ديني محقق نميشود اگر خداوند احکامرا بدون حکومت ارسال ميفرمود نقض غرض بود کبري : بر خداوند نقض غرض قبيح و محال است نتيجه : پس ارسال احکام بدون حکومت بر خداوند قبيح است
»اين قول از شماست.اولا صغراي شما در واقع دو تا صغراست كه هر كدوم يك كبري نياز داره.ثانيا هر دوصغرا خودشون دو ادعاهستن كه بايد اون ها را ثابت كنين.
يعني اول بايد ثابت كنين كه به طور كلي احكام بدون حكومت محقق نمي شودچون ادعاي شما كليست و گرنه با محقق شدن بعضي احكام حرف شما نقض مي شود.ودوم بايد ثابت كنيد كه نقض غرض حتي در نظام تشريع هم قبيحه.كه نمي توانيد چون مثلا يكي از اغراض عبادت خداست.حالا اگه عبادت صورت نگيره خدا كار قبيح انجام داده؟!ثالثا مگه اغراض منحصر در يك چيزه كه با نقض آن قبيحي انجام بگيره؟آيا عقلا اشكال داره كه مثلا از 10 غرض 4 تاي آن محقق بشه؟
با تشكر.لطفا بعد از جواب اطلاع بدين.
پاسخ
با تشكر از دوست گرامي ام 0000يکم : شما اشاره نفرموديد که اين شکل قياس بنده شکلچندم است و اشکال شما به شکل اول است در حالي که قياس بنده شکل اول نيست 00000دوم:اين که بعضي از احکام براي عملياتي شدن نياز به حکومت دارند تقريبا با دسته بندي که ارائه دادم ثابت ميشود يعني اثبات آن از واضحات است و گمان نميبرم کسي قائل باشد احکام اجماعي مثلا اجراي حدود و ديات و ...بدون حکومت محقق شود 0000سوم:در اين گونه مواقع اثبات يک امر براي ضرورت آن کفايت ميکند يعني اگر بنده فقط يک حکم را توانستم بياورم که نياز به حکومت داشته باشد براي اثبات ضرورت آن کافي است .و اگر هزاران نقض هم بياوريد حکم بنده را نفي نخواهد کرد .(توجه فرمائيد )چهارم :در ادعاي نقض عرض تشريعي شما خلطي صورت گرفته چون خداوند عبادت را براي انجام عبادت از طرف بندگان جعل نکرده و به اصطلاح علت غايي جعل عبادات انجام بندکان بنوده که با عدم انجام آن نقض غرض صورا پذيرد بلکه اگر علت غايي را مثلا تقرب در نظر بگيريم و سپس با انجام آۀن تقرب حاصل نشود نقض غرض خواهد بود .پنجم : در مانحن فيه با توجه به اينکه محل مناقشه اجراي احکام مد نظر است و اينکه اجرايي شدن آن نياز به حکومت دارد لذا شما هر علتي را ه براي آنها تصور کنيد در گرو اجرايي شدن آن است و ما دقيقا انگشت روي همين موضوع گذاشته ايم .التماس دعا